Miks soovisime Eesti parima pangaäpi veelgi paremaks teha?

Miks soovisime Eesti parima pangaäpi veelgi paremaks teha?

Jüri Tomingas 29.07.2019

Kohe kui Swedbanki uue äpi esmaversioon, Swedbank 2019, live’i läks, hakkasin oma LinkedIn’i sõpradelt, peamiselt fintech’i taustaga inimestelt, saama hulgaliselt küsimusi stiilis: „Miks uus, praegune äpp ju töötab suurepäraselt?“, „Kuidas te sellise idee küll maha müüsite?“, „Täitsa kõbus äpp! Ega te uusi töötajaid otsi?“.

Kui arendustiimi jaoks oli otsus Swedbanki äpp uuesti nullist üles ehitada ilmselge, siis teistele jäi see siiski parajaks müsteeriumiks. Sellepärast tahakski selgitada info- ja äritehnoloogia vaatenurgast, kuidas see otsus sündis.

Taustast

Balti riigid on üldiselt tuntud e-residentsuse, tehnoloogiateadlikkuse ja digilahenduste vastuvõtlikkuse poolest ning pangandussektor ei ole mingi erand. Swedbank on digimaastikul edukalt kanda kinnitanud:

  • 60% eraklientidest kasutab internetipanka ning 33% äppi.
  • 69% äriklientidest kasutab internetipanka ning 16% äppi.

Swedbanki Balti riikide kliendid reisivad palju. Sinisega on märgitud kohad, kus Swedbanki äppi 2018. aasta septembris kasutati.

See ei ole aga alati nii olnud. 2011. aastal loodud esimene Swedbanki äpp oli nišitoode ja seda peeti pigem turundusvahendiks, mitte kliendile mõeldud reaalseks töövahendiks. Aastate jooksul on aga käputäiest äppi kasutavatest entusiastidest saanud enam kui 1,5 miljonit inimest. Arvestades, et äpp on kättesaadav vaid Balti riikides, mille rahvastiku koguarv jääb 6 miljoni juurde, on tegemist võrdlemisi muljetavaldava numbriga.

2011 vs. 2018  –  sama, kuid erinev.

Kõik tundus tipp-topp – positiivne tagasiside, äpi kasutajaid tuli üha juurde. Mis siis ikkagi valesti oli?

No ega tegelikult ei olnudki midagi valesti… veel.

Kui aga võrrelda toonast äri- ja tehnoloogiakeskkonda praegusega, siis on näha märgatavad erinevusi:

  • Tehnoloogilised uuendused jõuavad tänapäeval tavakasutusse märksa kiiremini ja inimesed hakkavad neid järjest meelsamini kasutama.
  • „Mobiil/mobiilsus kõigepealt“ (mobile first) on küll kõigile juba ammu teada-tuntud, kuid pangad hakkavad alles nüüd asjale pihta saama ja fookust muutma.
  • Seadused muutuvad praegu märksa tihedamalt ning sellele tuleb kiirelt reageerida.
  • Finantslahendused muutuvad nüüd platvormideks, kuhu teised äpid, firmad ja start-up’id saavad integreeruda ning oma teenuseid pakkuda.
  • Klientide rahulolu Swedbanki äpiga ei sõltu enam ainult äpist endast, vaid ka sellest, mida pakuvad teised populaarsed sotsiaalmeedia või fintech’i äpid. Pole harvad juhud, kui tuuakse näiteks Instagrami ja uuritakse, et miks meie äpis seda või teist ei tee.

Tõsi ju on, et oleksime võinud vana äppi veel mõned aastad probleemideta edasi arendada, kuid arendustiimi horisondil oli juba märgata murepilvi ja väljakutseid.

  • „Mobiil/mobiilsus kõigepealt“ tähendab, et äppide arendamisega tegeleb üha rohkem inimesi. Seega peab kogu arendusmetoodika ja arhitektuur olema üles ehitatud nii, et paljud inimesed saaksid paralleelselt töötada. See on Swedbanki äpi puhul eriti oluline, sest toetame kahte operatsioonisüsteemi (iOS ja Android) ning kolme riiki (Eesti, Läti, Leedu). Kokku on meil seega kuus versiooni.
  • Platvormipõhine lähenemine on pankade jaoks üsna uus ning tekitab väljakutseid praegusele arhitektuurile.
  • Seitse aastat arendustööd on jätnud vanasse äppi märkimisväärse tehnilise ajaloo, mis teeb uuenduste lisamise aeglasemaks ja aeganõudvamaks.
  • Kliendirahulolu on võrdlemisi laialivalguv mõiste ning selleks, et seda kuidagi formaliseerida, on vaja kvaliteetseid andmed, mida analüüsida. Kvaliteetsete andmete kogumine peab olema aga lahendustesse integreeritud.
  • Lisaks on elu näidanud, et kõik ülaltoodu on muutuv, mistõttu on hädavajalik olla paindlik.

Et jah, teeme ikka uue…

Need punktid olid piisavalt murettekitavad, et panna arendustiimi mõtlema, kas eelmine äpp suudab uuest keskkonnast tulenevate väljakutsetega toime tulla ja ka järgmised 7 aastat turuliider olla.

Ei olnud eriline üllatus, et äpi nullist ülesehitamine osutus kõige otstarbekamaks lahenduseks. Vana äpi kohandamine uute väljakutsete jaoks oleks olnud tunduvalt keerukam ja kallim ettevõtmine.

Lisaks tasub olla tähelepanelik, kui:

  • arendajad hakkavad köögis rääkima äpi ümberkirjutamisest;
  • hiljuti palgatud vanemarendaja pole kuu möödudes ikka veel organisatsiooni tegevusse täielikult sisse elanud;
  • äpis ilmnevad seletamatud vead;
  • selle käivitamine võtab igaviku.

Swedbank 2019

Lähtudes eelnevast tulimegi 2018. aasta septembris välja uue äpi esmaversiooniga, mis toimis paralleelselt meie praegu kasutusel oleva äpiga. Uue äpi esmaversiooni kasutavad võrdlemisi aktiivselt 215 000 klienti kolmes Balti riigis. Eesti kliendid on uue äpiga teinud aga juba ligi 320 000 edukat mobiilset viipemakset, mis on tunduvalt rohkem, kui me ootasime.

Äpi esmaversioonile andsid aktiivselt tagasisidet tuhanded inimesed nii Eestis, Lätis kui ka Leedus. Paljud kiitsid uut kujundust ja tundsid rõõmu selle üle, et nüüd saab poes telefoniga maksta. Muidugi toodi välja ka veateateid, aga eks see ole esmaversiooni puhul üsnagi tavaline, sest kõik ei pruugi alguses ideaalselt toimida. Samuti soovitasid testkasutajad erinevaid võimalusi, mis võiksid ühel tänapäevasel äpil olla.

Jälgisime testkasutajate tagasisidet hoolega. Näiteks selgus sellest, et inimestele meeldib väga raha küsimise võimalus. Seega ei saanud me jätta seda funktsiooni ka uuele äpile lisamata. Uutest ja nutikatest võimalustest lisasime äppi näiteks vidina, kellaga maksemise võimaluse, välkmaksed, sõrmejälje või näotuvastusega sisselogimise ja maksete kinnitamise ning ligipääsu kogu internetipanga sisule.

Kuigi uus äpp jõuab peagi meie kõigini, jätkame selle täiustamist ja lisame veelgi uusi võimalusi. Oleme veendunud, et meie otsus äpp uuesti üles ehitada muudab rahaasjade ajamise veelgi lihtsamaks ja mugavamaks. Oleme väga tänulikud kõigile äpi esmaversiooni kasutajatele, kes jagasid meiega oma ideid. Kokku aitas meil uut äppi luua üle 100 000 inimese!

PS! Kui Sul on telefonis automaatsed uuendused lubatud, uueneb äpp augustikuu jooksul ise. iOS operatsioonisüsteemi kasutajad saavad äpi ise alla laadida App Store-ist alates 30. juulist. Androidi kasutajad aga Google Play-st alates 23. augustist.

Originaallugu ingliskeeles saad lugeda meie IT blogist.

Lisainfot äpi funktsioonide ja võimaluste koha leiad siit.

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kui jätkate veebilehe sirvimist või vajutate „Jah, nõustun“ ikooni, siis nõustute küpsiste kasutamisega. Teil on võimalik loobuda antud nõusolekust igal ajal, muutes kasutatava seadme seadistusi ja kustutades salvestatud küpsiseid. Tutvuge ka meie meie küpsiste kasutamise eeskirjaga..