Kuidas võidelda vigase toidusüsteemiga ja samal ajal raha säästa?

“Keskkond ja kukkur käsikäes” artiklisari tutvustab viise, kuidas säästa nii raha kui ka keskkonda.

Maailma toidusüsteemis on hetkel neli peamist probleemi. Esiteks valitseb toidulünk: iga kolmas inimene kannatab alatoitumuse all samal ajal, kui neljandik inimestest sööb liiga palju. Teiseks, meie dieet pole piisavalt mitmekesine. See sisaldab liialt suhkrut, rasva, soola ja liha, mis mõjutab muuhulgas südametervist, aga ka keskkonda kasvuhoonegaaside näol. Kolmandaks, kolmandik toodetud toidust raisatakse. Neljandaks, loodusressursid kannatavad kliimamuutuse, värske vee allikate vähenemise, veereostuse, bioloogilise mitmekesisuse ja pinnase kahjustamise all. Toit on kaks korda suurem keskkonnaprobleem kui autod ning vastutab 25% ulatuses kliimamuutuse eest. Mida saab tavainimene omalt poolt paremini teha, kui samal ajal on vaja ka raha säästa?

Nädalamenüü planeerimine

Eestlased raiskavad aastas 120€ väärtuses 20 kg  toitu, lastega leibkond lausa 200€ väärtuses. Number üks põhjus on toidu riknemine. Teine põhjus on toidu ülevalmistamine ning kolmas kasutamise kuupäeva möödumine. Piltlikult võiks öelda, et viskame iga kümnenda poekoti sisu lihtsalt prügikasti. Hea lahendus on oma nädala toidumenüü ette planeerimine, mis vähendab impulssoste. Siiski tasub siin olla ettevaatlik, sest ikkagi on võimalik üle hinnata seda, palju sööd.

Söö vähem liha ja rohkem köögivilju

Keskmine eestlane sööb rohkem liha ja vähem köögivilju, kui peaks. Tervise Arengu Instituut avaldas soovituslikku ja tegelikku toitumist illustreeriva toidupüramiidi. Lihal on kõvasti suurem ökoloogiline jalajälg kui köögiviljadel. Selle hinnad algavad 1.79 €/kg, samas köögiviljade hind on al 0.21 €/kg. Üks portsjon veiseliha tekitab 330 g süsinikdioksiidi, mis on võrdne pea 5 km autosõiduga. Karjakasvatusega tekkivad kasvuhoonegaasid ongi sisuliselt võrdsed transpordist tekkivaga. Portsjoni köögiviljade puhul tekib süsinikdioksiidi aga 14 g ning läätsedel kõigest 2 g. Me ei pea siiski kõik veganiteks hakkama, et oma jalajälge vähendada. Taimetoitlus on samuti üsna sarnase jalajäljega ning palju ei erine ka vahemeredieet. Kana tarbides on eralduv süsinikdioksiid 52 g ning kala puhul 40 g. Kui kõik vähendaks oma lihasöömist normaalsele tasandile süües Vahemere dieedi järgi, väheneks globaalset soojenemist tekitavate kasvuhoonegaaside hulk 15%.

Tarbi kohalikku toitu

Kohaliku toidu eelistamine tasub end ära. Näiteks eesti kartul maksab poes 0.21 €/kg, kapsas 0.29 €/kg ja peet 0.49 €/kg. Hinna poolest on soodsad ka porgand ja sibul. Nendest saab valmistada täiesti imelisi roogasi. Minu lemmikud on restorani stiilis kodus tehtud röstitud ahjukartulid, prantsuse sibulasupp (suurepärane inglisekeelne video siin) ja ahjuporgand mee ja sinepiga.

Liitu Foodsharing Facebooki grupiga

Mul on sügavkülmas praegu suure kastitäie jagu hakitud rabarberit, mis ootab moosiks tegemist. Nimelt oli ühel daamil rabarberit lausa üle ja ta pani selle Foodsharing Tartu gruppi, kus jagatakse infot toidujääkide kohta. Ise jagasin seal ära kaks pakki viljakohvi ja paki musta teed, mida me ei tarvita. On olemas ka Foodsharing Tallinn grupp. Nende gruppide eesmärk on tõsta teadlikkust toidu raiskamise kohta ning jagada tasuta tingimusteta toitu. Loodan, et sellised grupid tekivad ka teistes linnades.

Külmuta toite

Sügavkülm on nagu toidu pausinupp, mis võimaldab toitu kauem säilitada. Kunagi toodi meile meeletu kogus saia ja leiba. Saime seda kuu aega tänu pausinupule muretult süüa. Muide, korralike külmutatud pannil praadimiseks mõeldud köögiviljade kilohind on 2.7 €. Kui valmistan ise võrdselt pakendivabalt ostetud brokkolit, lillkapsast ja porgandit, on nende kilohind 1.8€. Maitsevahe puudub.

Valmista ise maitsvat müslit

Poemüslid on kas liiga kallid või sisaldavad palju suhkrut. Arvutasin välja, et minu isetehtud nullkulu müsli on võrreldes teiste poemüslidega oluliselt odavam. Sega 2 spl mee ja 2 spl kookosrasvaga 200 g Säästu kaerahelbeid, 70 g maapähkleid, 32 g kõrvitsaseemneid ja 35 g banaanilaaste. Laota need küpsetusplaadile ja rösti umbes 10 minutit ning valmis ta ongi. Minu mesi ja kookosrasv olid metallkaanega klaaspurgis ning seemned ja pähklid ostsin Biomarketist pakendivabalt. Kokku on sellise müsli kilohind 5,18€/kg. Üks odavam poemüsli maksab poes 4.67 €/kg, teine 4.78 €/kg. Üldiselt jäävad hinnad aga vahemikku 5.29-17.56 €/kg.

Kui tarbid taimset piima, valmista seda ise

Alpro kirjutab oma kodulehel, et taimne piim säästab lehmapiimast  neli korda rohkem vett, kaks korda rohkem maad ning tekitab 2,5 korda vähem süsinikdioksiidi. Pakk taimset piima võib maksta 1.4-2.5 €. Seda on kõvasti soodsam ise teha. Üldiselt valmistatakse kõiki koduseid piimasid sarnasel põhimõttel. Kaera või pähkleid leotatakse üleöö, järgmisel päeval kurnatakse vesi välja ning need püreestatakse blenderi või saumiksriga värske veega. Vedelik kurnatakse läbi marli välja. Seni olen proovinud ise teha soja- ja maapähklipiima. Sojapiima tuleb siiski enne tarvitamist keeta. Isetehtud maapähklipiim on kreemjam ja sobib paremini kohvi peale. Siiski ei ole ma kõiki variante veel täiesti läbi katsetanud. Soovitan lugeda Palja Porgandi blogist erinevate piimade plussidest ja miinustest ja mandlipiima retsepti. Taimsele piimale soovitatakse lisada ka sorts vanilli ja paar datlit. Maapähklipiima maksumus ilma datlite ja vanillita on 0.79 €, kui osta 125 g maapähkleid Biomarketist. Alles jäänud maapähklipuru kasutasin oma müsliretseptis.

 

Õpi jääkidest toitu valmistama

Suhkrustatud tsitrusekoored

Kasuta ära tsitrusekoored. Enne apelsini söömist koori sellelt puuviljakoorijaga õhukesed koored ära ja suhkrusta need selle retsepti järgi. Šokolaadi mina ei lisa. Ma ei suhkrusta apelsinikoori kohe, vaid kogun need pikema perioodi jooksul ühte anumasse. Nad kuivavad seal küll kokku, kuid pärast keetmist on jälle pehmed. Maitserikkus ja aromaatsus selle läbi ei kannata.

Banaanileib tumedaks läinud banaanidest

Tumedaks läinud banaanidest saab valmistada maitsvat banaanileiba. Rohkem kauplusi võiks eeskuju võtta Biomarketist, kes müüb tumedaks läinud mahebanaane minu mäletamist mööda 0.5 € eest. Tumedaks läinud mahebanaanidel on kõvasti rikkalikum maitse kui tavabanaanidel. Kui tavakliendid neid banaane ei osta, võiks neid müüa pagaritele.

Kuivanud sai krutoonideks, riivsaiaks, saiavormiks või prantsuse sibulasupi peale

Ma armastan prantsuse sibulasuppi ning kõvaks kuivanud sai, mis sinna peale kuulub, on minu kodus pigem õnnistus kui mure. Kuivanud saiast saab teha riivsaia, mida kasutada mitmetes erinevates roogades. Magustoiduks saab valmistada maitsvat saiavormi.

Kuivanud leib leivasupiks

Kuivanud leivast teen leivasuppi. See iidne magustoit on taas populaarseks saamas. Õpilasfirma Leivapoisid lausa müüb leivasuppi purgis.

Säilita aedviljajääke sügavkülmas puljongi valmistamiseks

Aedviljapuljongit võib keeta kasutades aedviljajääke, isegi sibulakoori. Inglisekeelse video leiad siit. Puljong peaks tulema aromaatne ja värvikas.

 

Huvitavad veebilehed

Tarbi toitu targalt

Koolinoorte tervisliku toitumise arvesti Ampser

Toitumise infosüsteem Nutridata

Love food hate waste inglisekeelne portsjoniplaneerija

Yummly inglisekeelne retseptide otsingumootor

Zero waste chef

 

 Loe rohkem nõuandeid ja nippe, kuidas toidu arvelt raha säästa #Kogumispäeviku grupist.