Swedbanki ärikohtumine: miks ja kuidas eksportida?

Swedbanki ärikohtumine: miks ja kuidas eksportida?

15. mail kogunes mitusada Eesti ettevõtjat üritusele “Swedbanki ärikohtumine”, et jagada kogemusi ekspordist Põhjamaade turgudele ning vahetada omavahel uusi ideid ja kontakte.

Liisi Himma, Swedbanki ettevõtete panganduse juht tõi oma ettekandes välja, et murrangulised ajad, nagu praegu käimasolev neljas tööstusrevolutsioon, toovad kaasa kaks ilmingut: tootlikkuse hüppelise kasvu ja väärtuse ümberjagamise ühiskonnas. “Tootmine paikneb ümber, väärtused ja jõujooned jagatakse ümber. Esile tõusevad digitaalsed ja intellektuaalsed varad ning sealjuures puudutab digitaliseerimine lisaks tööstusele ka kõiki teisi majandusvaldkondi,” rääkis Himma. Tema sõnul on Eesti ettevõtluskeskkonna nõrkusteks väike turg, lihtsakoelised ärimudelid ja protsessid ning nõrk innovatsioonivõimekus. “Sellele vaatamata on äärmiselt oluline, et me ei magaks õiget hetke maha ja kasutaks maksimaalselt ära oma tugevusi nagu aktiivne start-up kogukond ning maailmatasemel teadusasutused,” rõhutas Himma.

Vaata Liisi Himma presentatsiooni siit.

Tõnu Mertsina, Swedbanki peaökonomist, kõneles Põhjamaade makromajandusest: “Eesti ekspordib nelja Põhjala riiki – Norrasse, Soome, Rootsi, Taanisse –  39% oma ekspordist. Meie ettevõtjail läheb seal hästi, kuid prognoosi järgi on lähiajal oodata kasvu aeglustumist. Meie hinnatase läheneb Põhjala hinnatasemele ja konkurentsivõime hoidmine vastu Põhjamaid on üha raskem.”

Vaata Tõnu Mertsina presentatsiooni siit.

Kuidas müüa tundeid?

Priit Kallas Iglusaunast rääkis, kuidas saunad võivad küll leiliomadustel üksteisest erineda, kuid nemad on leidnud oma toote kõrval täiesti uue ruumi, millest rääkida inimestele lugusid. “Meie müüme emotsioone. Isegi kui sauna ostja asub kaugel Austraalias, saame talle näidata – sellised on tunded, mida sa meie saunas koged. Võta aega iseenda jaoks, võta aega sõprade ja lähedastega koosolemiseks,” selgitas Kallas. Tema sõnul on Iglusaun suunanud turunduse teraviku online kanalitele: “Maailm on väikseks jäänud. Pole vahet, kas müüme oma Lõuna-Eesti sauna Pärnumaale või hoopis Münchenisse.”

Millist innovatsiooni on vaja Eesti ettevõtetel?

Vestlusringis ettevõtete ja teadlaste koostööst arutlesid Mihkel Tammo (Estanc), Ilya Shepelenko (Novarc), Kristjan Hiiemaa (Erply), Karin Jaanson (Eesti Teadusagentuur), Priit Lumi (Toidu- ja fermentatsioonitehnoloogia arenduskeskus), Anu Puusaag (Tehnopol), Jana Pavlenkova (Prototron) selle üle, miks ja kuidas tegeleda innovatsiooniga. Üksmeelele jõuti selles, et innovatsiooni sobib mistahes tüüpi ettevõttele ning et alati polegi tarvis tervet toimivat süsteemi lammutada, vaid suurte muutusteni viivad tasapisi ka palju väikseid samme. Leiti, et tõhusamast koostööst ettevõtjate, teadlaste/üliõpilaste, startupperite vahel võidavad kõik osapooled, sest just erinevate mõttemaailmade ristmikel sünnivad kõige ägedamad ideed. Nende uute ideede kommertsialiseerimine ongi aga innovatsioon.

Miks üldse eksportida?

Reedik Poopuu KOKO arhitektidest tegi põneva ettekande sellest, kuidas eksportida arhitektuuri. “Enne kui hakkad eksportima, vasta küsimusele, miks Sa seda teed? Eksporditurule sisenemine ilma analüüsita on sisuliselt raha põletamine,” leidis Poopuu. “Seejärel pane paika numbrilised eesmärgid – muidu on võimatu mõõta, millal oled kohale jõudnud.“ Võtmeteguriks on Poopuu sõnul leida kohalikult turult pikaajalise kogemusega inimene ning anda talle ressursid ehk meeskond.

KOKO arhitektidel aitas ekspordi-ambitsioone ellu viia EAS, mille esindaja Eero Liivandi jagas Ärikohtumisel soovitusi, millistest EASi meetmetest on abi erineva suuruse ja arengufaasis ettevõtetel.

Keda usaldada?

Ärikohtumine lõppes filosoofilise mõttevahetusega usalduse teisenemisest. Tarmo Jüristo (Praxis), Helen Sildna (Tallinn Music Week), Robert Kitt (Swedbank), Maarja Pild (Triniti Advokaadibüroo) ning Kaidi Ruusalepp (Funderbeam) tõdesid, et kuigi teenusteplatvormid annavad igaühele võimaluse olla hotellipidaja, taksojuht või ajakirjanik, siis pakkujate paljususe tingimustes määrab selle, kes päriselt edukaks osutub, puhas juhus. Usaldus traditsiooniliste ühiskondlike insitutsioonide vastu on langustrendis, samal ajal kerkivad esile usalduspõhised kogukonnad, kus usaldust ehitatakse läbi viitamise ja hinnete süsteemi.

Ärikohtumist modereeris Mihkel Raud, pilte tegi Kaarel Langemets.

Ülemisel fotol (vasakult): Tarmo Jüristo (Praxis), Helen Sildna (Tallinn Music Week), Robert Kitt (Swedbank), Maarja Pild (Triniti Advokaadibüroo) ning Kaidi Ruusalepp (Funderbeam).

Alumisel fotol (vasakult): Mihkel Raud (moderaator), Mihkel Tammo (Estanc), Ilya Shepelenko (Novarc), Kristjan Hiiemaa (Erply), Karin Jaanson (Eesti Teadusagentuur), Priit Lumi (Toidu- ja fermentatsioonitehnoloogia arenduskeskus), Anu Puusaag (Tehnopol), Jana Pavlenkova (Prototron)

Ärikohtumine, innovatsiooni vestlusring

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kui jätkate veebilehe sirvimist või vajutate „Jah, nõustun“ ikooni, siis nõustute küpsiste kasutamisega. Teil on võimalik loobuda antud nõusolekust igal ajal, muutes kasutatava seadme seadistusi ja kustutades salvestatud küpsiseid. Tutvuge ka meie meie küpsiste kasutamise eeskirjaga..