Tagasi
Tagasi Kooli külalisõpetaja: ma ei tea ühtegi inimest, kellele tunniandmine poleks meeldinud

Tagasi Kooli külalisõpetaja: ma ei tea ühtegi inimest, kellele tunniandmine poleks meeldinud

Tagasi Kooli on muutunud aastaringseks võimaluseks jagada noortele elukogemust, mida õpikust ei leia ja viie aasta jooksul on Swedbanki töötajad jõudnud ligi 50 000 õpilaseni. Panga töötajatel on aastas kaks vaba päeva, et tegeleda professionaalse ja meeskondliku vabatahtlikkusega. Mõned on teinud aga tunduvalt rohkem, kui neilt on oodatud ja seetõttu tunnustati pühendunumaid külalisõpetajaid Tammelehe märgisega.

Märgise pälvisid külalisõpetajad, kes on käinud koolis üle 20 korra või andnud tunde läbivalt nelja aasta jooksul. Üks neist on Swedbanki turunduse osakonna toimetaja Anna Gudõm, kes on kokku andnud 23 külalistundi. Järgnevalt jagab ta oma aastate jooksul kogunenud tunniandmise kogemust.

Kui tähtis on Tagasi Kooli projekt sinu arvates?

Lapsed arvavad, et pangas töötavad inimesed kannavad alati lipsu ja ei naerata kunagi. Seega lapsed näevad, et tegelikult on tegemist elusate inimestega, kes tulevad nende kooli ja kellelt saab küsida igasugu küsimusi. Kui käin Ida-Virumaa koolides, siis räägin lastele, et ka mina läksin alguses bussi ning ütlesin tugeva aktsendiga “palun uks pilet”, aga nüüd valdan mitut keelt. Kõike on võimalik õppida ja saavutada, kui tõesti tahta.

Kui suurt ettevalmistust projektis osalemine nõuab?

Ainult esimene kord on raskem, sest tuleb ette valmistada, mida näidata ja rääkida. Panga inimesed ei taha võib-olla seepärast vene koolidesse minna, kuna kardetakse, et ei osata panga termineid teises keeles õigesti öelda. Laste jaoks pole tähtis grammatika, vaid emotsioon. Ärge kartke! Võid teha põhjaliku esitluse, aga nad ei pruugi tahta slaide vaadata, vaid eelistavad rääkida päris asjadest ning suhelda lihtsas ja arusaadavas keeles.

Oskad sa soovitada midagi neile, kes on alles projektiga alustamas?

Kui küsin laste käest, mida nad tahaksid osta, siis tavaliselt hakkavad nad elavalt fantaseerima. Aitan neil jõuda teadmiseni, et tegelikult nad saavadki neid asju osta, kui koguvad selleks raha. Nii hakkavad lapsed teistmoodi mõtlema. Mõnikord meisterdame koos näiteks väikeseid paberist rahataskuid. Lastelt tasub alati julgelt küsida, kas neil on huvitav või kas nad tahaksid hoopis millestki muust rääkida ja siis oma tundi selle järgi kohandada.

Miks sa käid vene koolides?

See on nii kujunenud, sest algselt kutsusid minu oma kooli õpetajad mind külalisõpetajaks. Varsti tuleb minu jaoks aga suurim väljakutse, kui lähen rääkima riigigümnaasiumisse, mis on pooleldi eesti ja pooleldi vene kool. See tundub hirmutav, kuid usun, et lapsed annavad mulle palju energiat. Kui tulen tagasi tööle, siis on hea kolleegidega arutada, mida minu käest küsiti ning äkki saame mõnda ideed ka oma töös kasutada.

Mida sa sealt tavaliselt enda jaoks saad?

Lapsed on nagu tähed, kes kiirgavad valgust ja soojust. Päris väikesed lapsed joonistavad sulle, kallistavad ja tahavad toredaid lugusid rääkida. Tavaliselt jätavad nad kõik meelde. Hiljuti mul üks vana tuttav rääkiski, et mõtle, laps tuli koju ja rääkis pärast sinu tundi kodus ka rahatarkusest ning ütles emale, et ta ei hoiaks PIN-koodi rahakotis. Meie teame seda kõike, aga lastele on see uudis ja nad tuletavad neid elementaarseid asju ka täiskasvanutele meelde. Ja ma ise hakkan samuti mõtlema kastist välja, sest lapsed suunavad mind uute küsimuste juurde.

Kas mõnikord on ka keerulisi hetki ette tulnud?

Kui ma mõnele küsimusele vastata ei oska, siis ma nii ka ütlen ja uurin vastuse hiljem välja ning annan neile teada. Lapsed on hästi tundlikud sellise keerutamise osas ja seetõttu peab nendega alati ausaks jääma, et nad sind usaldaks.

Meenuta mõnda toredat hetke Tagasi Kooli projektist.

Ükskord käisin Ida-Virumaal tundi andmas ning hiljem tahtis minu loengut kuulata ka teine klass, aga kahjuks oli mul Tallinnas töökoosolek ja ma ei saanud kauemaks jääda. Nas olid nõus, et teeme tunni hoopis Skype`i kaudu. See meeldis mulle väga ja õpilased olid isegi vabamad ja küsisid julgemalt, kui päris elus nende ees olles.

Ja teine tore lugu oli see, et hiljuti käisin spaas ja olin seal mõnusalt aega veetmas, kui äkki keegi hõikas minu nime. Selgus, et selle sama riigigümnaasiumi õpetaja, kuhu ma nüüd rääkima lähen, hõikas mind ja tegi mulle sealsamas spaas ettepaneku, et ma tuleksin nende kooli rääkima. Kuigi ettepaneku asukoht oli veider, oli tore, et saime kokkuleppe tehtud!

Miks sa soovitaksid teistel ka osaleda Tagasi Kooli projektis?

Paljud meist pole aastaid päris koolitunnis käinud ja see tunne ning meenutus on suurepärane, sest koolis on väga palju asju muutunud ja kui ma esimest korda nüüd hiljem kooli läksin, siis ma tõesti mõtlesin, et vau! Lisaks ei tea sa kunagi, kelle põnevaga võid seal kohtuda.

Millised inimesed võiksid Tagasi Kooli projektis osaleda?

Kõikide elualade inimesed, sest igast koolist tuleb inimesi erinevatesse valdkondadesse ja seega on kõigile olemas sihtgrupp. Nad tahavad näha päris elu ja meie toomegi selle neile kooli kätte. Mida kiirem sul on, seda rohkem sa peaksid oma teadmisi lastega jagama, sest sinul on midagi, mida teistel ei ole.

Mida Hõbedase Tammelehe märgis sinu jaoks tähendab?

Olin koosolekul, kui minu juht hakkas Tammelehe märgisest rääkima. Vaatasin ringi, et kellega ta räägib ja ma ei arvanudki, et need tänusõnad on mulle. Mul hääl siiamaani väriseb ja pisarad on silmas. Olen väga uhke, aga samas on ka tunne, et pole vaja uhkust tunda, kuna teen midagi, mis mulle lihtsalt meeldib. Külalisõpetaja saab tegelikult lastelt palju rohkem, kui ta ise lastele annab. Kindlasti on märgise saamisel suur osa ka minu kolleegidel, kuna nad on mind alati toetanud ja mõistnud, kui pean tunniandmise tõttu kontorist eemal viibima.

Mida sa ütleksid neile, kes pole veel kindlad, kas projektis osaleda?

See hirm on alguses normaalne, aga kui ühe korra proovid, siis seda kogemust ja oskust ei unusta, nagu on näiteks jalgrattasõiduga. Ma ei tea ühtki inimest, kellele see kogemus poleks meeldinud. Pigem on hirm, et see võib nii väga meeldima hakata, et enam ei jää aega kõige muu jaoks!

Tagasi Kooli kutsus ellu 2007. aastal sihtasutus Noored Kooli. Alates 2012. aastast on Tagasi Kooli strateegiline partner Swedbank.

Märksõnad: Haridus, Tagasi kooli